Zoeken
  • Rosanne Koster-Top

HIIT the brain!

Waarom High intensity intervaltraining zo goed is voor je brein!



Wat is HIIT?

HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Dit betekent hele korte periodes van intense en explosieve inspanning gecombineerd met periodes van rust tot het punt van uitputting. Door de korte explosieve inspanning ontstaat er een zuurstoftekort in de cellen en juist dat zet allerlei positieve effecten aan! Naast vele positieve effecten op je lichaam, zoals de energievoorraad van je spieren vergroten, je stofwisseling verbeteren en een positief effect op hart en bloedvaten, heeft HIIT ook een grote impact op je brein!


Wat doet HIIT voor je brein?


Als je een HIIT doet maak je in je hippocampus het stofje BDNF aan. BDNF staat voor Brain Dirived Neurotrofic Factor. Dit stofje stimuleert de plasticiteit van je synapsen (de uiteinden van je zenuwcellen, daar waar de ene zenuw het signaal doorgeeft aan de volgende). Ook stimuleert BDNF de groei van zenuwcellen. Het zorgt ervoor dat zenuwcellen beter kunnen overleven in moeilijke omstandigheden. Tot slot zorgt het er voor dat cognitieve processen, zoals bijvoorbeeld denken, concentratie en geheugen verbeteren! Ongelooflijk toch? Dat je zelf de mogelijkheid hebt om met sport deze processen in je brein te stimuleren!


Weetje: Een mooie studie bij ratten laat zien dat ratten die regelmatig HIIT doen minder schade hebben als de onderzoekers hen een herseninfarct geven. Daarnaast herstellen ze sneller. Ook ratten die na een geïnduceerd herseninfarct HIIT krijgen herstellen sneller dan de ratten die dat niet krijgen.


Verder zien we dat de bloedvoorziening van de hersenen verbetert met HIIT. Zo worden er tijdens een HIIT vrije radicalen aangemaakt, die ervoor zorgen dat de zuurstof voorziening naar de hersenen stabieler wordt. Ook komt er stikstofoxide vrij, een stofje die zorgt voor vaatverwijding, waardoor er meer bloed naar de hersenen kan stromen. Als je regelmatig HIIT doet, zie je zelfs dat de doorbloeding continue beter is. Het vrijkomen van stikstofoxide bij HIIT is het meest effectief bij korte explosieve intervallen, met wat meer rust tussendoor. Zo’n 4-5 intervallen van 30 seconden in een half uur is al genoeg.


In de onderstaande figuur zie je een overzicht van de effecten van HIIT op het brein.


Figuur 1 Journal of Cerebral Blood Flow & Metabolism (2015) 35, 902–911


Alle reden dus om de sportschoenen aan te doen en met HIIT aan de slag te gaan. Wil je weten hoe je dit kunt doen; lees dan over de uitvoering van HIIT onder het kopje trainen.

555 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven