Zoeken
  • Rosanne Koster-Top

3 Out of the box ideeën om conditie op te bouwen na hersenletsel

Als je mij volgt op social media of vaker mijn blogs leest dan weet je dat ik vind dat iedereen met hersenletsel zou moeten sporten. Sporten heeft ontzettend veel voordelen en is essentieel voor een herstellend brein. Echter, dat is niet altijd even makkelijk na hersenletsel. Daarom hier een paar “out of the box” ideeën om toch aan je conditie te werken na hersenletsel.



Dans!


Wist je dat als je de eerste 6 weken na je letsel dagelijks 2 uur naar je favoriete muziek luistert je later in je herstel minder cognitieve klachten hebt? Bij het luisteren van muziek worden namelijk heel veel delen van je brein geactiveerd en gestimuleerd. Door te dansen breng je je hartslag lekker omhoog terwijl je ook ontspanning kunt ervaren. Begin klein door bijvoorbeeld elke dag kort je favoriete nummer te luisteren en lekker te dansen! De hartslag mag hierbij omhoog! Bouw het langzaam op. Neem na je dans ook even rust om weer te herstellen van de inspanning. Lees hier meer over dansen bij NAH.


Prikkelarm op de hometrainer


Als je veel last hebt van overprikkeling kan het opbouwen van conditie heel erg lastig zijn. Als je buiten gaat sporten kun je overprikkeld raken door het verkeer of de vele visuele prikkels. In de sportschool is er ook vaak veel muziek en drukte. Hoewel ik vind dat je prikkels niet te veel moet gaan vermijden, kan het je flink beperken. Hierdoor kan er ook een vicieuze cirkel ontstaan waardoor je conditie steeds slechter wordt. Terwijl die fysieke conditie natuurlijk weer ontzettend belangrijk is voor je hele gestel!

Wat je dan kunt doen; ga met oordoppen/noice-cancelling headphone en/of een oogmasker lekker prikkelarm trainen op de hometrainer. Op die manier kun je toch je fysieke conditie trainen zonder overprikkeld te raken. Als het beter gaat kun je je prikkel-dempende hulpmiddelen langzaam afbouwen.


High Intensity Interval Training


Hierover schreef ik al eerder een blog. De voordelen van HIIT zijn ontzetten groot. Voor het positieve effect op je brein zou je 3 x per week 3 x 30 seconden je hartslag flink moeten versnellen. Het gaat dus in totaal over 4,5 minuut. Dat kan jij toch ook? Hoe je je hartslag versnelt, maakt eigenlijk niet zoveel uit, zolang het maar kort en intensief is. Lees hier hoe je dit kunt opbouwen.

431 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven